Powerup

Responsywna strona internetowa

Co oznacza zasada 'mobile first'?

Responsywna strona internetowa dla firmy i przedsiębiorstwa – to główny temat tego wpisu. Strony mobilne czy strony na smartfona – wszystkie te frazy oznaczają to samo. Indeksowanie witryn internetowych w oparciu o “mobile first” działa już od marca ubiegłego roku. Do tej pory robot Google określał najpierw, która wersja dla danej strony będzie korzystniejsza – desktopowa czy mobilna. Od lipca 2019 dla wszystkich powstających stron www, boot automatycznie będzie indeksować wersję mobilną, zakładając, że każdy nowy twór w internecie musi ją mieć. Boot będzie także oceniał zgodność stron internetowych z urządzeniami mobilnymi i przekładał to na mobilne wyniki wyszukiwania. Wprowadzone zmiany mają sprzyjać poprawie pozycji serwisów posiadających mobilne wersje.

Należy zauważyć, że zmiana dotyczy wyłącznie witryn, na które bot Google’a natyka się po raz pierwszy. Dlatego tak ważne jest tworzenie stron i sklepów online w wersjach responsywnych, czyli takich, które działają równie dobrze zarówno na laptopach i komputerach stacjonarnych, jak i na smartfonach. Zmiana w sposobie indeksowania nowych stron przez Google, to naturalna konsekwencja wcześniejszej polityki tej firmy, której celem jest zachęcenie właścicieli stron do tworzenia wersji mobilnych.

powerup_rwd.jpg

Co oznacza termin 'responsywna strona internetowa'?

Responsywność oznacza dostosowanie grafiki do rozmiaru wyświetlacza, na którym dana strona internetowa jest prezentowana. Responsywność stron www to nie dodatek, ale konieczność. Graficy i programiści tworząc stronę www starają się, aby była ona maksymalnie prosta w obsłudze zarówno przy użyciu myszki jaki i palca na małym ekranie tabletu lub smartfona.

Dlaczego wersja strony na komórki jest taka ważna?

Jak pokazują ostatnie badania, udział urządzeń mobilnych w ogólnej liczbie odsłon generowanych nieustannie na witrynach internetowych w Polsce znacząco rośnie. Pociąga to tym samym wzrost konsumpcji treści internetowych na ekranach telefonów i tabletów. Użytkownicy szukając czegoś w internecie zawsze chcą jak najszybciej i najłatwiej dotrzeć do potrzebnych informacji. Dlatego posiadanie dostosowanej do wyświetlania na małych ekranach strony www mocno to upraszcza – przeglądanie, poszukiwanie informacji, a nawet zakupy są już dziecinnie proste i dostępne w kilku klikach.

W dzisiejszych czasach galopującego postępu technologicznego już prawie połowa wszystkich istniejących stron www została zaindeksowana zgodnie z “mobile first index”. Druga połowa ma maksymalnie kilka lat na stworzenie właściwych działających wersji responsywnych. Pamiętamy doskonale jak “znikały” na naszych oczach witryny stworzone w technologii Flash? Podejrzewamy, że dokładnie podobnie będzie się działo z przestarzałymi stronami bez wersji mobilnej. Obecnie, roboty Google ograniczają się “jedynie” do obniżania pozycji niekompletnych witryn, ale całkiem niedługo możliwe, że takowe zaczną w ogóle usuwać lub specjalnie oznaczać (jak choćby w przypadku braku certyfikatów SSL) by zmobilizować właścicieli do regularnych aktualizacji i zmian.

powerup_agencja_interaktywna_artdentis_linkedin.jpg
Zobacz nasze realizacje